Back to top
Hem / Leva nära cancer / Ta hand om dig!

Ta hand om dig!

Att du känner dig nedstämd av att din förälder, eller någon annan som står dig nära, blivit sjuk är helt naturligt. Oron för den som är sjuk kan vara stark och det är vanligt att fundera över hur framtiden kommer att bli.

 

För att minska nedstämdheten är det viktigt att du tar hand om dig, både fysiskt och psykiskt. Att prata med och få stöd av andra är en viktig del. Många känner att de får gott stöd av familj och vänner. En del upplever det som att kompisarna inte riktigt förstår vad man är med om. Om du vill prata med någon som lättare förstår hur du har kan du anmäla dig till vänförmedlingen Snacka där du kan få kontakt med någon i liknande situation. Det är viktigt att du tillåter dig att få känna. Du får gråta och vara arg men du får också tänka på annat, vara med kompisar och göra roliga saker.

 

 

 

Att motionera har bevisats ha en positiv inverkan, inte bara för kroppen utan även för psyket. Motion gör att serotoninet i hjärnan ökar och därmed minskar risken för att utveckla en depression. När du känner dig nedstämd kan det därför hjälpa att du tar en promenad eller joggingrunda.

 

Att äta regelbundet och näringsrik mat ökar också vårt välmående. När vi sover ökar vi på vårt energiförråd. När man mår dåligt och har hamnat i kris tas mer av energin än vanligt. Det är då ännu vikigare att man får komma till ro får sova på nätterna. En del säger att det just i ett sådant läge är svårare än annars att sova och att somna. Det kan bero på att de jobbiga tankar man tryckt undan under dagen ofta kommer upp till ytan när man är trött. Särskilt när man är mellan vakenhet och sömn. Om du har svårt att somna kan du prova att skingra tankarna genom att exempelvis yoga, läsa en bok, lyssna på lugn musik eller på en avslappningsövning innan du somnar.

 

Text: Johanna Joneklav, kurator
Illustration: Mattias Käll

 

Uppdaterad: 2018-03-06